6 January 2014

Seleraku

Di masa terluang aku rajin melayari internet mengoogle resepi2 masakan. Ketika melihat resepi2 masakan yang enak2 ini aku terimbau kembali zaman kanak-kanak ku yang ketika itu mempunyai selera makan yang sangat tinggi, maklumlah budak2 yang sedang membesar apa sahaja semua sedap dimakan.

Sehingga kini aku masih dapat menyenaraikan satu persatu makanan-makanan kegemaranku ketika zaman kecil dahulu. Di sini aku senaraikan makanan kegemaranku bermula usiaku 6 tahun. Bagiku inilah makanan-makanan yang paling sedap di dunia:-

1. Nasi Lemak Daun Pisang Makcik Yah (Jiranku ketika di Kluang Johor) dijual hanya 20 sen sebungkus
2. Nasi Lemak di Kantin Sekolah Felda Endau yang dijual ketika bulan puasa - 20 sen sebungkus
3. Bihun dan Mi Lidi Mak Jah di Felda Endau (Kampungku) - 20 sen sebungkus
4. Mi Lidi Mak Ati (juga Felda Endau) - 20 sen sebungkus
5. Nasi Dagang Pak Zainal (Felda Endau) - 20 sen sebungkus
6. Nasi Dagang Bah Senah (Felda Endau) - 30 sen sebungkus
7. Bihun Goreng bungkus daun pisang mak kawan sekelas aku, kamisah sarib (Felda Endau) - 20 sen sebungkus
8. Nasi berlaukkan sayur kacang, ikan bilis goreng dan kacang tanah di kantin sekolah Felda Endau yang diberi percuma.
9. Nasi lemak ikan tongkol di kafe Uitm Sura Hujung Dungun Terengganu
10. Nasi goreng Minang di kedai belakang CIMB Sura Gate Dungun Terengganu
11. Last but not least juadah yang tersedap di dunia ialah nasi goreng nenek aku...

Dan alangkah bagusnya kalau kenikmatan menjamah keenakkan makanan-makanan itu bisa dinikmati lagi di saat ini. Tetapi bila kita sudah ada duit sendiri, kenikmatan menjamah makanan tidak lagi senikmat waktu kecil dahulu kan...kenapa ya?

No comments: